Tvättråd i kläder

Det ska alltid finnas med korrekta tvättråd i kläder. Läs om vilka rättigheter du har om dina kläder förstörs i tvätten fast du följt tvättråden.

Tänk på det här

  • Har dina kläder krympt eller förstörts i tvätten fast du följt tvättråden? Då har du rätt att reklamera.

  • Saknas tvättråden i kläderna? Då har du också rätt att reklamera.

  • Klaga till företaget skriftligen och bifoga helst en bild.

Välj vad du vill läsa mer om

Det finns ingen lag som styr hur tvättråd ska utformas. Men du ska få de anvisningar som behövs för att sköta kläderna på ett korrekt sätt.

Har tyget krympt fast du följt tvättråden? Då kan du reklamera plagget. Att reklamera betyder att du klagar på felet till företaget du köpt plagget från.

Klaga till företaget skriftligen, gärna via mejl. Bifoga gärna underlag. Det kan till exempel vara bilder som visar att plagget är förstört och en bild på tvättrådet.

Så gör du för att klaga på felet

Har företaget inte lämnat all information som krävs för att sköta och tvätta kläderna på rätt sätt? Då kan det ses som ett fel enligt konsumentköplagen. Vid fel har du rätt att kräva att felet åtgärdas. Det betyder att företaget kostnadsfritt ska laga plagget eller byta ut det mot ett likvärdigt plagg.

Klaga till företaget skriftligen, gärna via mejl. Bifoga bilder som visar att plagget är förstört och en bild på det felaktiga tvättrådet.

Så gör du för att klaga på felet

Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.

ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.

En normal handläggningstid är cirka sex månader.

Vad kostar det att anmäla till ARN?

Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att företaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.

Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende

  • Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
  • Den summa du och företaget är oense om är högre än ARN:s värdegräns för området ärendet gäller. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
  • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Behöver du hjälp med din anmälan?

Ibland kan kommunens konsumentvägledare hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.

Skriv in din gatuadress eller stadsdel för att hitta kommunal konsumentvägledning som kan hjälpa dig med ARN-anmälningar.

Pröva tvisten i domstol

Du kan även pröva din tvist med företaget i domstol. Du behöver betala en ansökningsavgift och kan också behöva betala kostnader för rättegången.

Har du nytta av innehållet på den här sidan?

Källa: Konsumentverket

Granskad: 19 februari 2024