Tips inför att anlita flyttfirma

Att flytta är ofta förknippat med stress och mycket att göra. Att anlita en flyttfirma kan underlätta processen, men det finns några saker som är bra att hålla koll på.

Tänk på det här

  • Välj en flyttfirma som använder sig av Bohag 2010.

  • Ta in offerter från olika företag innan du bestämmer dig.

  • Se till att ha ett skriftligt avtal med flyttfirman.

  • Du har ingen lagstadgad ångerrätt på flyttjänster men kan avbeställa.

Välj vad du vill läsa mer om

Välj en flyttfirma som använder sig av Bohag 2010, Allmänna bestämmelser för bohagsflyttning. Det är regler som Konsumentverket och flyttbranschen kommit överens om. Kolla på flyttfirmans webbplats om de är anslutna till Bohag 2010 eller fråga dem.

Läs Bohag 2010 på Konsumentverkets webbplats

Börja med att ta in olika offerter innan du bestämmer dig för vem du ska anlita. Var tydlig med vad uppdraget gäller, till exempel om det är några tunga möbler som ska flyttas. Det gör det lättare att få en korrekt prisuppgift och kunna jämföra och välja vem du vill anlita.

Skriftligt avtal

Se till att det finns ett skriftligt avtal vad ni kommit överens om, tillexempel genom offerten. Det är bra att avtala om ett fast pris. Om ni kommer överens om ett ungefärligt pris kan den överskridas med max 15 procent, om inte annat har avtalats.

Du har ingen ångerrätt enligt lag när du beställer en flyttjänst. För att du ska kunna ångra köpet måste du och flyttfirman kommit överens om det när du beställde tjänsten.

Du kan alltid avbeställa tjänsten om du inte längre är i behov av den, men du kan behöva betala hela eller delar av tjänsten. 

Rätt att avbeställa enligt en överenskommelse

Det finns en överenskommelse mellan flyttbranschen och Konsumentverket. Den heter Bohag 2010. Överenskommelsen innehåller riktlinjer om vad som gäller när du anlitar en flyttfirma. Den säger bland annat att du kan avbeställa en flyttjänst kostnadsfritt i upp till 15 dagar innan flytten.

Är det mindre än 15 dagar kvar? Då kan du ändå avbeställa tjänsten, men flyttfirman kan kräva ersättning för det arbete de utfört samt kostnader de drabbas av till följd av din avbeställning.

Behöver du avboka senare på grund av att du drabbas av något oförutsett som till exempel sjukdom eller arbetslöshet? Då behöver du endast betala för eventuellt arbete som redan utförts.

Alla flyttfirmor som är medlemmar i Sveriges Åkeriföretag eller Sveriges Möbeltransportörers Förbund måste följa överenskommelsen. Är inte flyttfirman ansluten till någon av organisationerna? Reglerna i branschöverenskommelsen ses ändå som god sed på marknaden. Det betyder att alla företag inom branschen förväntas följa riktlinjerna.

Flyttfirman ska enligt lag ha ett yrkestrafiktillstånd. Kolla så att firman har det. Om de inte har trafiktillstånd kanske inte företagets försäkringar gäller om något händer, till exempel en trafikolycka.

Kontrollera trafiktillstånd på Transportstyrelsens webbplats

Har du nytta av innehållet på den här sidan?

Källa: Konsumentverket

Granskad: 15 februari 2024