Taxi – inte överens om priset

Att åka taxi kan ibland bli dyrt. Därför är det viktigt att du kontrollerar vilket pris som gäller innan du sätter dig i taxin. Priserna kan variera mycket mellan olika företag eftersom företagen själva bestämmer sina priser.

Taxiresor – tänk på det här

  • Taxibolaget bestämmer själv priset. 

  • Prisinformation ska alltid finnas tillgänglig för dig innan du sätter dig i bilen. 

  • Klaga skriftligen till taxibolaget om du anser att du har betalat för mycket.

Välj vad du vill läsa mer om

I Sverige är det fri prissättning, vilket betyder att företagen själva bestämmer vilket pris som gäller. Det finns alltså ingen reglering av taximarknaden som säger hur mycket en taxiresa får kosta. Därför är det viktigt att du själv tar reda på priset innan du sätter dig i bilen.

Priset för taxiresan ska alltid vara synligt både utanpå och inuti taxibilen, så att du som konsument kan få information om priset innan du sätter dig. Alla taxibolag måste ange jämförpriser för resor på olika tider för veckans alla dagar. Jämförpriset räknas alltid ut för en typresa som är 10 km lång och tar 15 minuter.

Om jämförpriset för den taxiresa du ska göra överstiger 500 kronor måste taxiföraren ge dig en prisuppgift innan resan påbörjas. Prisuppgiften ska ange ett högsta pris för resan och du har rätt att få prisuppgiften skriftligt.

Om enbart fasta priser tillämpas av taxibolaget ska det både utanpå och inuti taxibilen finnas information om det fasta priset enligt en prislista. Har ni kommit överens om ett fast pris gäller det priset.

Mer information om prisinformation gällande taxiresor finns på Transportstyrelsens webbplats:

Om prisinformation och taxiresor på Transportstyrelsens webbplats

Eftersom det är fri prissättning i Sverige får taxibolaget själv bestämma vilket pris som gäller. Taxibolaget kan dock inte kräva att du ska betala ett högre pris än det pris som finns angivet utanpå och inuti taxibilen.

Om taxibolaget vill att du betalar mer än det pris som finns angivet utanpå och inuti taxibilen eller det fasta pris som ni kommit överens om kan du protestera mot priset.

Klaga skriftligen till taxibolaget

Kräver taxibolaget att du ändå betalar hela summan direkt kan du behöva göra det, men se då till att samtidigt informera taxibolaget både muntligt i taxin och skriftligt efteråt att du inte är nöjd med priset. Skriv ett mejl till taxibolaget där du tydligt förklarar att du inte är nöjd med priset och att du vill ha tillbaka mellanskillnaden som de inte har rätt till, enligt deras egen prisinformation.

Om du har valt att betala via faktura

Om du har fått en faktura på taxiresan och anser att priset är felaktigt får du betala in det du anser att du är skyldig utifrån taxibolagets priser, och sedan protestera mot resten. Protestera skriftligen via mejl, så du har bevis på att du har protesterat. Skriv och förklara tydligt att du inte tänker betala hela beloppet och varför du inte tänker göra det.

Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och taxibolaget inte kommer överens.

ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.

En normal handläggningstid är cirka 6 månader.

Vad kostar det att anmäla till ARN?

Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att taxibolaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.

Krav för att ARN ska pröva ditt ärende

  • Taxibolaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
  • Den summa du och taxibolaget är oense om är 1000 kronor eller mer. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
  • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till taxibolaget första gången.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Har du nytta av innehållet på den här sidan?

Källa: Konsumentverket

Granskad: 4 februari 2022