Skador på bagage eller fordon vid båtresa

Har ditt bagage eller fordon skadats på båten kan du ha rätt till ersättning från båtbolaget. Men du kan inte kräva någon ersättning om skadan beror på dig.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Tänk på det här

  • Du kan ha rätt till ersättning från båtbolaget om ditt bagage eller fordon skadats.

  • Beror skadan på en så kallad sjöfartsolycka är båtbolaget alltid ansvarigt för skadan.

  • Du måste klaga på skadan till båtbolaget skriftligen inom 15 dagar från resan.

Välj vad du vill läsa mer om

Allt bagage du har i din hytt eller i din bil på bildäck räknas som handbagage.

Du har rätt till ersättning om ditt handbagage skadas eller förstörs och det är båtbolagets fel. Du kan inte kräva ersättning om du själv tappat bort eller skadat bagaget.

Beror skadan på en så kallad sjöfartsolycka? Då är båtbolaget alltid ansvarigt för skadan.

Som sjöfartsolyckor räknas:

  • förlisning
  • kantring
  • sammanstötning eller strandning
  • explosion eller brand
  • fel i fartyget.

Hur mycket ersättning kan du kräva?

Ersättningen du kan kräva ska vara lika stor som värdet du förlorat på grund av att handbagaget skadats eller förstörts. Ersättningen beräknas i så kallade särskilda dragningsrätter, SDR. SDR är en reservvaluta som används vid internationell handel.

Du har inte rätt att få ut mer än maxbeloppet 2 250 SDR (cirka 29 000 kronor), även om ditt bagage var värt mer.

Se aktuellt värde för SDR på Riksbankens webbplats

Båtbolaget kan kräva att du ska betala en självrisk om ditt bagage skadats under båtresan, så länge det framgår av båtbolagets villkor.

Har ditt fordon, till exempel din bil, husbil eller husvagn, skadats på båten? Då kan du kräva ersättning från båtbolaget, men bara om skadan beror på båtbolaget. Om båtbolaget kan bevisa att en skada beror på en händelse det inte kan påverka är de inte ansvariga för skadan.

Hur mycket ersättning kan du kräva?

Ersättningen du kan kräva ska täcka din förlust för det som skadats eller förstörts.

Ersättningen för skador beräknas i så kallade särskilda dragningsrätter, SDR. SDR är en reservvaluta som används vid internationell handel.

Du har inte rätt att få ut mer än maxbeloppet 12 700 SDR (cirka 163 000 kronor), även om förlusten på grund av skadan var högre än så.

Se aktuellt värde för SDR på Riksbankens webbplats

Båtbolaget kan kräva att du ska betala en självrisk om ditt fordon skadats under båtresan, så länge det framgår av båtbolagets villkor.

Det är viktigt att du så snart som möjligt efter att du upptäckt skadan meddelar båtbolaget detta. Kontakta båtbolaget skriftligen, till exempel via mejl eller brev.

  • Om ditt handbagage skadats ska du anmäla det innan ni går i land.
  • Om ditt fordon skadats ska du klaga till båtbolaget när du får tillbaka fordonet från båtbolaget.
  • Var det inte tydligt för dig direkt att fordonet var skadat? Då ska du klaga inom 15 dagar.

Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.

ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.

En normal handläggningstid är cirka sex månader.

Vad kostar det att anmäla till ARN?

Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att företaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.

Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende

  • Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
  • Den summa du och företaget är oense om är högre än ARN:s värdegräns för området ärendet gäller. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
  • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Behöver du hjälp med din anmälan?

Ibland kan kommunens konsumentvägledare hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.

Skriv in din gatuadress eller stadsdel för att hitta kommunal konsumentvägledning som kan hjälpa dig med ARN-anmälningar.

Pröva tvisten i domstol

Du kan även pröva din tvist med företaget i domstol. Du behöver betala en ansökningsavgift och kan också behöva betala kostnader för rättegången.

Har du nytta av innehållet på den här sidan?

Källa: Konsument EuropaKonsumentverket

Granskad: 10 februari 2022

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.