Skadat eller förlorat bagage på tågresan

Du är själv ansvarig för det bagage du tar med dig på tågresan. Om bagaget skadas eller förloras är det svårt att få ersättning.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Skadat eller förlorat bagage på tågresan - tänk på det här

  • Du ansvarar själv för det bagage du har med dig i tågvagnen.

  • Skadas eller försvinner ditt inlämnade bagage har du rätt till ersättning.

  • Undersök din hemförsäkring - du kan ha skydd gällande skadat eller försvunnet bagage.

Det är du själv som ansvarar för det bagage du har med dig i tågvagnen. Du kan som regel inte kräva någon ersättning från tågbolaget om bagaget du har med dig skadas eller försvinner.

Du kan prova att kontakta ditt försäkringsbolag. Fråga om du har något skydd i hemförsäkringen som täcker det skadade eller förlorade bagaget.

När tågbolaget orsakat skadan

Tågbolaget är skyldiga att ersätta dig om de har genom fel eller försummelse orsakat att ditt bagage försvunnit eller skadats.

Vissa tågföretag har system för att du ska kunna lämna in ditt bagage under resan. Det kan exempelvis vara bagage som tar för stor plats för att ha i vagnen eller som är extra värdefullt.

Om ditt inlämnade bagage då skadas, försvinner eller försenas har du rätt till ersättning från tågföretaget.

Du har inte rätt till ersättning om skadan är ditt eget fel, till exempel genom att du inte packat bagaget ordentligt.

Ersättning för skadat bagage

Ersättningen för skadat bagage ska vara lika stor som det bagaget har minskat i värde på grund av skadan.

Ersättning för försvunnet bagage

Försvinner ditt bagage och du kan bevisa vad bagaget var värt har du rätt att få detta i ersättning. Kan du inte bevisa värdet av det försvunna bagaget får tågföretaget ge dig ett schablonbelopp i ersättning istället.

Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och tågbolaget inte kommer överens.

ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.

En normal handläggningstid är cirka 6 månader.

Vad kostar det att anmäla till ARN?

Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att företaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.

Krav för att ARN ska pröva ditt ärende

  • Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
  • Den summa du och företaget är oense om är 500 kronor eller mer. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
  • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Har du nytta av innehållet på den här sidan?

Källa: Konsument EuropaKonsumentverket

Granskad: 7 juni 2023

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.