Garanti

En garanti betyder att företaget lovar att varan ska fungera under hela garantitiden. Men du har alltid rätt att klaga på en vara i 3 år, även om garantitiden är kortare.

Vad är garanti?

En garanti är ett löfte från företaget att det du köper ska fungera under en viss tid. Det är frivilligt för ett företag att ge garanti på sina varor.

Reglerna för en garanti kan se olika ut.

Hur fungerar en garanti?

Är något fel på din vara kan du använda dig av garantin.

Företaget måste rätta till felet enligt reglerna i garantin.

När du får en garanti på en vara ska företaget ge dig skriftlig information om dessa saker:

  • Vad garantin innehåller.

  • Reglerna för garantin.

  • Hur du kan använda garantin.

  • Att dina rättigheter enligt lag inte påverkas.

Så använder du din garanti

Kontakta företaget. Berätta om felet och att du vill använda garantin.

Gäller garantin för felet ska du få hjälp att rätta till det. Det ska inte kosta dig något. Du kan även få ersättning för pengar du lagt ut på grund av felet på varan. Det kan till exempel vara kostnader för att resa till företaget.

När garantin inte gäller

Ibland vill företaget inte stå för garantin. Då måste de bevisa att det är du som orsakat felet. 

Du är ansvarig för felet om:

  • du råkat skada varan

  • du struntat i hur varan ska skötas

  • felet beror på normalt slitage.

Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt

Garanti och reklamation är två olika saker som ibland blandas ihop.

En garanti innebär att företaget lovar att varan ska fungera under en viss tid. Garanti är frivilligt för företag att lämna.

Reklamationsrätt betyder att du får klaga på fel i 3 år. Detta är inte frivilligt för företagen, utan det står i lagen. Det spelar ingen roll om du har en garanti eller inte.

Har du nytta av innehållet på den här sidan?

Källa: Konsumentverket

Granskad: 29 februari 2024