Bruksanvisning och manual – vad gäller?

Du har rätt till de anvisningar du behöver när du köper en vara. Om varan saknar bruksanvisning kan du ha rätt att reklamera varan enligt konsumentköplagen.

Regler för bruksanvisning – tänk på det här

  • Du har oftast rätt att få en bruksanvisning/manual på svenska.

  • Säkerhetsinformation ska alltid vara på svenska.

  • Om anvisningarna du behöver är bristfälliga eller saknas är varan felaktig enligt konsumentköplagen.

Välj vad du vill läsa mer om

När du köper en vara ska du få med en bruksanvisning. Du ska få information hur du använder och sköter varan du köpt

Anvisningen kan bestå av skriftlig och/eller bildmässig information. Den kan lämnas på förpackningen, på varan, ett medföljande papper eller på annat lämpligt sätt.

Köper du en streamingtjänst får du ofta anvisningen digitalt. Det kan till exempel ses som att informationen ges på lämpligt sätt eftersom du köpt en digitaltjänst.

Om du inte får en bruksanvisning

Om du inte får en bruksanvisning eller om du får den i en form som du inte kan använda är varan felaktig enlig lagen. Då kan du reklamera varan, det vill säga klaga på varan till företaget som du köpte varan av.

Bruksanvisningen ska innehålla den information du behöver att för att installera, montera, använda, förvara och sköta varan. Det står i konsumentköplagen.

Om bruksanvisningen inte innehåller det du behöver för att kunna använda eller sköta om varan, är den felaktig enligt lagen. Då kan du reklamera, det vill säga klaga på varan till företaget som du köpte den av.

När du köper en vara i Sverige eller av ett företag som riktar sig till dig som svensk konsument ska du normalt kunna kräva att anvisningen är på svenska eller att den består av allmänt kända eller begripliga symboler.

Får du en bruksanvisning som du inte kan förstå ses varan som felaktig. Du har då rätt att reklamera varan, alltså klaga till företaget som du köpte varan av.

Bruksanvisning på engelska

Köper du en vara som endast är avsedd för en begränsad kundkrets med speciella kunskaper, t.ex. avancerade elektroniska eller tekniska apparater, så är det okej med en bruksanvisning på engelska.

Har du inte fått en bruksanvisning till varan du köpt har du rätt att klaga, det vill säga reklamera. Detsamma gäller om bruksanvisningen inte går att förstå eller felaktig.

Vänd dig till företaget som sålde varan till dig

Det är företaget du köpt varan av som du ska klaga till. Det finns inga krav på hur du ska reklamera (klaga på felet). Det är bra att klaga skriftligen, till exempel via mejl, och spara kopia. Då kan du bevisa att du har klagat och när du gjort det.

Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.

ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.

En normal handläggningstid är cirka sex månader.

Vad kostar det att anmäla till ARN?

Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att företaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.

Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende

  • Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
  • Den summa du och företaget är oense om är högre än ARN:s värdegräns för området ärendet gäller. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
  • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Behöver du hjälp med din anmälan?

Ibland kan kommunens konsumentvägledare hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.

Skriv in din gatuadress eller stadsdel för att hitta kommunal konsumentvägledning som kan hjälpa dig med ARN-anmälningar.

Pröva tvisten i domstol

Du kan även pröva din tvist med företaget i domstol. Du behöver betala en ansökningsavgift och kan också behöva betala kostnader för rättegången.

Har du nytta av innehållet på den här sidan?

Källa: Konsumentverket

Granskad: 10 mars 2024