Konsumentvägledning Linköping

För dig som bor i Linköpings kommun.

Det är inte alltid lätt att vara konsument. Vad säger egentligen avtalet jag tecknat? Vad har jag för rättigheter när något jag köpt går sönder?

Våra tjänster

  • Hjälper till att tolka avtal etc
  • Kan hjälpa till med anmälan till ARN
  • Kan medla mellan konsument och företagare
  • Informerar företagare om konsumentfrågor
  • Kan hjälpa till att kontakta företag
  • Ger konsumenter vägledning i frågor om köp av varor och tjänster

Kontaktuppgifter

Besöksadress

Kontakt Linköping, Stifts- och landsbiblioteket, Östgötagatan 5,
58181 Linköping

Besökstider

Säkrast är att du bokar ditt besök. Kontakta konsumentvägledningen via e-post eller telefon.

Telefon:

013-206687

Telefontider:

Måndag kl. 8.00-15.00
ti-to kl. 8.00 -12.00
Avvikande tider kan förekomma

Postadress:

Verksamhetsstöd och service, Linköpings kommun
58181 Linköping

Vad är kommunal konsumentvägledning?

Många kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning och kan ge ett mer personligt stöd än den nationella vägledningen samt vid behov erbjuda fysiska möten. Det är särskilt viktigt för konsumenter med särskilda behov, till exempel för personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.

Frågorna kan handla om hjälp med att reklamera en vara eller en tjänst och information om vilka rättigheter och skyldigheter konsumenten har. Ibland hjälper konsumentvägledarna till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag.

Utöver kommunal konsumentvägledning och Konsumentverkets nationella vägledning finns det flera olika organisationer som hjälper konsumenter med oberoende fakta och vägledning.

Bor du i en annan kommun

Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.