Frågor och svar | Kategori: Bostad och hantverkare
Har jag rätt att kräva specificerad faktura av en hantverkare?
Fråga från konsument:
Jag har anlitat en hantverkare. När jag fick fakturan tyckte jag att det blev för dyrt. Det står bara en totalsumma på fakturan. Det står inte vad företaget gjort och tagit betalt för. Har jag rätt att få veta det? Kan jag kräva att få fakturan specificerad?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Fråga från en konsument
Men om hantverkaren lämnat ett fast pris på arbete och material för jobbet så borde väl inte kunden kunna komma i efterhand att kräva en specificerad faktura? Kunden har ju i detta fallet godkänt offerten?
Robban
Svar:
Hej Robban,
Jo, en konsument har rätt att begära en specificerad räkning enligt konsumenttjänstlagen även om hantverkaren lämnat ett fast pris på arbete och material. Konsumenten har rätt att veta vilket slags arbete som utförts, vilka åtgärder som vidtagits och vad för slags material som använts. Specifikation är främst avsedd att göra det möjligt för konsumenten att bedöma om tjänsten utförts enligt avtalet.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej,
Ja du har rätt att begära en specificerad faktura. Det står i konsumenttjänstlagen.
Begär du en specificerad faktura inom rimlig tid innan räkningen ska vara betald är du inte skyldig att betala förrän du fått den.
Den specificerade fakturan ska hjälpa dig förstå vad hantverkaren tagit betalt för. Du ska till exempel kunna se vilka arbetsmoment som utförts och vilket material hantverkaren använt. Har du inte fått ett fast pris på tjänsten ska det även stå hur priset beräknats.
Vilket pris ska du betala?
Vad du ska betala beror på vad ni kommit överens om. Det skiljer sig mellan ett fast och ett ungefärligt pris samt om du inte fått någon prisuppgift alls.
I vår guide kan du läsa mer om vad som gäller och hur du kan gå till väga om du och företaget inte är överens om priset.
Mer om när hantverkaren vill ha för mycket betalt
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket