Frågor och svar | Kategori: Övriga områden

Måste jag betala fakturan från Termination Experts?

Fråga från konsument:

Jag skulle säga upp mitt gymavtal. Jag googlade och hamnade på en sida där det stod att jag kunde få hjälp med det. Jag fyllde i mina uppgifter. Nu har jag fått en faktura på 400 kronor från ett företag som kallar sig Termination Experts. Jag kunde inte se att det skulle kosta pengar att säga upp avtalet. Dessutom säger gymmet att de inte fått någon uppsägning. Måste jag betala?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Har det inte framgått att det kostar pengar så kan du bestrida fakturan. Det finns företag som hjälper till med att säga upp olika avtal. Det är okej att erbjuda den tjänsten. Men för att ha rätt att ta betalt måste det tydligt stå att tjänster kostar pengar.

Är det i stället så att du förstått att det kostar pengar men företaget inte utfört det de lovat? Då har de inte rätt att få betalt och du kan utifrån det bestrida faktura.

Bestrida felaktig faktura
Anser du att faktura du fått är felaktig kan du bestrida (protestera mot) den. Meddela företaget att du bestrider fakturan och varför du anser att fakturan är felaktig.

Du ska kunna visa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, då får du en kopia på det du skrivit.

Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få någon betalningsanmärkning.

Företaget har möjlighet att driva ärendet rättsligt om de anser att kravet är riktigt.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Anmäl till Konsumentverket

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Har också använt mig av detta företag. Har inte fått faktura än. Tänker nog betala dessa 400 för att slippa strul. Men jag vill inte lämna ut något kontonummer! Hur gör jag?

Susanne Hjelm

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Susanne,

Ett tips är att kontakta din bank för tips och råd hur du kan betala på ett säkert sätt.

Du kan även kontakta vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå om du har frågor kring betalning. De ger nämligen oberoende vägledning i frågor som rör bank- och finansfrågor. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem genom deras kontaktformulär eller på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.

Till Konsumenternas Bank och finansbyrås webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Vågar jag betala in?
Har haft en långdraget abonnemang hos CV Maker som jag inte kan säga upp…
Kommer jag ifrån de om jag betalar in 400kr har fått påminde på 175kr
Börjar bli jobbigt

Håkan

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Håkan!

Vi kan inte svara på om du ska betala eller inte, utan det behöver du själv bestämma. Men om du väljer att betala och tycker det känns osäkert så kan du som min kollega skriver kontakta din bank och undersöka hur du betalar så säkert som möjligt.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag har redan betalat 400 kr via paypal till terminator men ändå får jag påminnelser att den inte är betald vad ska jag göra?

Lena blad

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Lena,

De krav du anser är felaktiga har du rätt bestrida. Skicka med underlag till företaget som visar att du betalat.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen


Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor