Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Min mobil fungerar inte efter reparation. Vad är det som gäller?

Fråga från konsument:

Jag lämnade in min mobil för lagning. Företaget skulle byta min spräckta skärm. När jag fick tillbaka mobilen fungerade inte kameran på mobilen.

Det var inget fel på kameran när jag lämnade in den för reparation.

Vad ska jag göra nu? Vad har jag för rättigheter?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Har företaget orsakat felet med kameran ska de laga den utan kostnad för dig. Kan de inte laga den ska de ersätta dig motsvarade vad det kostar att få kameran lagad hos ett annat företag.

Du behöver bevisa att kameran var hel när du lämnande in den och att det är företaget som orsakat att den gått sönder. Det står i konsumenttjänstlagen. Det är den lag som gäller när du anlitar ett företag att laga din mobil.

Skriv till företaget och klaga. Mejl går bra. Framför vad som hänt och vilka krav du ställer. Spara en kopia.

I vår guide om att reklamera tjänst kan du läsa mer om dina rättigheter. Där kan du också läsa hur du kan gå vidare om du inte kommer överens med företaget.

Reklamera felaktig tjänst

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor