Frågor och svar | Kategori: Leverans och frakt

Paketet jag skickade kom aldrig fram. Vad har jag rätt till?

Fråga från konsument:

Jag har skickat ett paket till min mormor. Jag köpte frakten av ett företag och lämna in paketet hos ett ombud. Precis som företaget sagt att jag skulle göra. Mormor skulle få paketet inom en vecka fick jag information om. Nu har det gått en månad och paketet har fortfarande inte kommit fram. Vad ska jag göra? Vad kan jag kräva av företaget?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Klaga (reklamera) till logistikföretaget du anlitat att paketet inte kommit fram. Skriv till dem, via mejl till exempel, och spara kopia.

För att veta vad du har rätt till, om paketet kommit bort, behöver du undersöka vad som står i villkoren för ert avtal. När du anlitar ett logistikföretag att frakta ett paket skyddas du inte av konsumentlagstiftningen. Det är istället avtalet mellan dig och företaget som styr.

Du har ofta ett större skydd om du köpt till någon form av försäkring kopplad till frakten. Även här är det villkoren som styr.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Säger företaget nej till din reklamation och ditt krav överstiger 500 kronor har du möjlighet att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN, om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor