Frågor och svar | Kategori: Pris och betalningar
Hur länge kan ett företag vänta med att skicka fakturan?
Fråga från konsument:
Hur långt efter man har köpt en vara eller en tjänst kan företaget dröja med att skicka fakturan?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Fråga från en konsument
Hej! Jag har en liknande fråga!
Har anlitat ett företag år 2021 för att göra ett jobb, typ markarbete! Trots påminnelser om en faktura har vi inte fått det! Kan vi nu säga att en ev. betalning är nu preskriberad?
Med vänlig hälsning
Marianne
Svar:
Hej Marianne,
Tack för din fråga!
När du köper något av ett företag kan företaget kräva att du ska betala i tre år. Tiden räknas från sista betalningsdagen.
Efter tre år kallas det att skulden preskriberas.
Preskriptionstiden kan bli längre, till exempel om:
- företaget har skickat nya krav på att du ska betala
- du har bett om en avbetalningsplan
- du har betalat en del av skulden.
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Fråga från en konsument
Tack för svaret! Men i det här fallet är jobbet gjort, men jag har inte fått någon faktura eller krav på att jag skall betala! Dock har jag påmint om att jag vill betala! Gäller tre år i alla fall?
Med vänlig hälsning
Marianne
Marinne
Svar:
Hej Marianne,
VI kan inte uttala oss i ditt enskilda fall, men generellt sett preskriberas en faktura från ett företag efter tre år om det inte skett något av de preskriptionsavbrott som jag listade ovan.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal i ditt enskilda fall.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Adam
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej,
Om du har beställt varan eller tjänsten som privatperson har företaget rätt att kräva betalning i upp till tre år efter att varan har levererats till dig.
Preskriptionstid
När en privatperson köper något av ett företag blir skulden preskriberad efter tre år. Att en skuld preskriberas innebär att det inte längre går att kräva betalning för den. Det är viktigt att känna till att dessa tre år kan förlängas. Det räcker exempelvis med att företaget skickar nya krav eller att du betalar en del av summan för att skulden i de flesta fall ska leva kvar. Detta kallas preskriptionsavbrott. Räkna alltså inte med att dina skulder kommer att preskriberas.
Läs mer om preskription och olika typer av skulder
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket