Frågor och svar | Kategori: Fordon

Finns det garanti på begagnade bilar?

Fråga från konsument:

Jag har köpt en begagnad bil från en bilhandlare för 3 månader sedan. Nu har det visat sig att det finns fel på bilen som jag inte fått information om innan jag köpte den. När jag klagar till bilhandlaren säger de att det inte finns någon garanti på bilen och att de därför inte kan hjälpa mig. Stämmer det? Säljs inte alla bilar med en garanti?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Nej det är inte säkert att en bil säljs med en garanti. Företag får själva välja om det vill ge en garanti eller inte.

Mer om garanti

Du har alltid rätt att klaga på fel enligt konsumentköplagen
När du som privatperson köper en bil av ett företag omfattas däremot alltid köpet av konsumentköplagen. Enligt denna lag har du rätt att klaga på, reklamera, fel som du upptäcker under de första 3 åren från det att du köpte bilen. 

De två första åren har bilfirman bevisbördan. Under denna tid ska företaget laga fel du klagat på så länge de inte kan visa att det rör sig om ett fel de inte behöver ta ansvar för.

Din skyldighet är att klaga så fort som möjligt från det att du upptäcker ett fel. Klagar du inom 2 månader ses det som du har klagat inom rätt tid.

Mer om fel på bil 

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej, vad gäller om bilhandlaren hävdar att bilen såldes utan garantier och som rep-objekt, men ingenting av detta sades på boplats vid bilköpet? jag har nämligen köpt en bil där tanken har blivit borrad tidigare, sen lagad och nu efter jag köpte den har denna lagning gått upp så bensinen läcker bara rakt ur.

Natalie

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Natalie,

Är bilen i sämre skick än du ska kunna förvänta dig utifrån bland annat informationen du fått innan köp har du möjlighet att reklamera.

Bilfirman ska informera dig innan köp om sådant som de kan anta spela in på ditt beslut att köpa bilen. En sådan sak skulle till exempel kunna vara att du köper det de kallar ett reparationsobjekt och vad det innebär angående skicket på bilen du tänkt köpa.

Bilfirman kan inte i efterhand ändra sig angående skicket på bilen.

När det kommer till garanti behöver de inte informera dig innan köp att de inte erbjuder det. Som vi tidigare skrivit skyddas du av konsumentköplagen. Det går inte att avtala bort.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej jag har köpt en begagnad bil på en bilfirma för 5 månader sen
Och nu har motorn gått sönder och att reparera kostar ca 40000
Bilfirman vill inte betala, vilka rättigheter har man ? Kan man reklamera bilen .

Kristian

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Kristian,

Ja du kan reklamera, det vill säga klaga på felet. Men för att företaget ska vara skyldiga att åtgärda felet kostnadsfritt måste det rör sig om ett så kallat urspungligt fel. Ett urspungligt fel är ett fel du inte ska behöva räkna med på bilen du köpt utifrån till exempel information innan köp, pris, skick och körsträcka.

Det är i detta läge bilfirman ska bevisa att det inte rör sig om ett urspungligt fel. Kan de inte det ska de alltså åtgärda felet utan kostnad för dig.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt och hur du kan gå vidare om du och bilfirman inte kommer överens:

Mer om fel på bil 

 Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej vi har köpt en begagnad bil ev en bilhandlare. Dom lovade åtgärda rost på taket. När vi hämtar bilen har den en ful rand på taket och det är ett dåligt utfört jobb. Vad kan vi göra?

Katarina Ehlebrink

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Katarina,

Om jag förstår det rätt är åtgärdandet av rost en del av avtalet. Att företaget skulle åtgärda detta innan ni hämtade ut bilen.

Ni har rätt att få en bil i det skick ni avtalat om. Anser ni att bilen inte åtgärdats på ett acceptabelt sätt ska ni framföra det. Stämmer inte bilen med det ni kommit överens om har ni rätt att reklamera, klaga.

Mer om fel på bil 

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej. Grabben köpte en yaris hos bilhandlare för en månad sedan. Vid en tids körning upptäcks att det är nåt som wobblar..
Tillbaka hos bilfirman idag där en ur personalen konstaterar att däcken va slutkörda. När vi köpte bilen sa säljaren att det var 5mm. kvar i mönsterdjup. Ska firman stå för nya däck?

Jonny Lindén

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Jonny,

Ja, stämmer inte däcken överens med det din son blivit lovad vid köp, och det inte är han som orsakat felet, ska bilhandlaren åtgärda däcken utan kostnad för din son.

Åtgärda kan innebära att de byts ut. Då ska din son få däck likvärdiga de han blev lovad vid köp.

Läs mer reklamation i vår guide du når via länk ovan.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor