Frågor och svar | Kategori: Övriga områden

Jag har köpt en vara som visat sig vara farlig. Vad har jag för rättigheter?

Fråga från konsument:

Jag har köpt en vara som efter en tids användning visat sig vara farlig. Nu undrar jag vad jag har rätt till. Kan jag kräva pengarna tillbaka?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Finns det ett fel på en vara du köpt kan du reklamera den. Då kontaktar du företaget du köpt varan ifrån och klagar.

Du kan reklamera om du får reda på att varan sålts trots att det funnits ett säljförbud på varan.
Du kan även reklamera om det visar sig att varan har allvarliga säkerhetsbrister.

Exempel på vad som kan vara en allvarlig säkerhetsbrist:

  • En leksak som går att plocka sönder vid normal användning
  • En bil som säljs utan information om att den inte skulle gå igenom en kontrollbesiktning.
Du har rätt att klaga på fel som innebär allvarliga säkerhetsbrister i 10 år från det att du köpte varan. Andra fel kan du klaga på i 3 år från köpet.

Upptäcker du fel på varan de två första året från köp är det företaget som ska bevisa att det inte rör sig om ett fel de behöver ta ansvar för.

Kräv att få häva köpet
Hade varan ett säljförbud när du köpte den eller har den allvarliga säkerhetsbrister? Då kan du kräva att få häva köpet. Häva betyder lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka.

Kontakta helst företaget skriftligen, till exempel via mejl. Spara mejlen som bevis på vad du framfört och när.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter och hur du kan gå vidare om du och företaget inte kommer överens.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor