Frågor och svar | Kategori: Pris och betalningar

Webbpris vs. Butikspris

Fråga från konsument:

Det blir allt vanligare att en butik har ett onlinepris och ett annat pris i butik på en vara. Idag köpte jag en produkt som kostar 105 kr online och 149 kr i butik. Finns det något regelverk för hur mycket dessa priser får skilja sig?

Tycker inte att det känns helt skäligt att lägga på så mycket extra per produkt för att den ska stå på hyllan.

Sofia

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Sofia,

Tack för att du kontaktat oss!

Det finns ingen lag som bestämmer detta, utan i Sverige har vi fri prissättning. Det innebär att företagen själva bestämmer vilket pris de vill ta för en vara, både i butiken och i webbutiken.

Det är sedan upp till dig som konsument att avgöra om du vill köpa varan till det satta priset eller avstå. Det finns inte heller någon lag som bestämmer att företaget måste informera om att det eventuellt finns ett lägre priset i webbutiken.

Du ska däremot få korrekt och tydlig information om vad varan kostar i butiken eller i webbutiken. Detta finns i prisinformationslagen.

Anmäl till Konsumentverket
Om du anser att ett företag ger felaktig prisinformation kan du anmäla det till Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor