Frågor och svar | Kategori: Pris och betalningar

Får företag anpassa priset för olika personer när man handlar på nätet?

Fråga från konsument:

Jag har märkt att det ibland blir olika priser på samma vara och i samma webbshop beroende på om jag till exempel söker från min jobbdator eller mobil. Jag har även vänner som fått andra priser när de varit inne på samma sajt.

Ett exempel är när jag skulle titta efter nytt mobilabonnemang. Det kostade 390 kr i månaden när jag använde en webbläsare på min dator. När jag sen gick in via en annan webbläsare på min mobil kostade samma abonnemang 370 kr. Får företag göra så?

Pernilla

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Pernilla,

Tack för din fråga.

Ja, företag får personanpassa priset utifrån till exempel vilka webbplatser du brukar besöka och vad du brukar söka efter. Du kan alltså få olika pris beroende på vilken webbläsare du använder eller om du använder din mobil eller jobbdator. Du ska dock få information om att priset automatiskt anpassats utifrån information företaget har kring dig som potentiell kund.

Företagen får dock inte ta mer betalt av dig för en vara eller tjänst bara för att du är medborgare i eller bor i ett annat EU-land.

Om du anser att ett företag inte följer reglerna kan du anmäla företaget till oss på Konsumentverket, vilket kan leda till att vi gör en granskning.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Det får inte heller röra sig om diskriminering utifrån någon av de sju diskrimineringsgrunderna.

Läs mer om vad som är diskriminering och gör en anmälan på DOs webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor