Frågor och svar | Kategori: Pris och betalningar

Får en butik neka kontant betalning?

Fråga från konsument:

Hej!

Jag var inne i butiken på hörnet där jag bor igår, brukar nästan aldrig handla där. När jag kommer till kassan säger killen som står där att jag inte kan betala med kontanter. Men det ska väl ändå vara en rättighet att få betala hur man vill?! Känns helt galet.

Johan

Johan

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Johan,

Tack för din fråga!

Nej, det är faktiskt ingen rättighet att själv välja betalsätt. Företag får välja vilken typ av betalning de tar emot. Det är alltså tillåtet att exempelvis bara ta emot kortbetalning.

Det enda undantaget är när man betalar för sjukhusvård, då måste regionen (före detta landstinget) erbjuda patienterna möjligheten att betala med kontanter.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hur är det åt andra hållet? Dvs kan ett företag kräva kontant betalning om jag helst vill betala med kort?

Peter

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Peter,

Ja butiker har den möjligheten. Det beror på att det råder avtalsfrihet, i de flesta fall. Vilket innebär att butiker kan välja om de vill ta emot till exempel enbart kontantbetalningar eller betalningar via kort.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej! Kan en butik neka vissa valörer såsom en femhundralapp? De tog emot övertogs valörer men inte femhundra, är detta okej?

Peter

Svar:

Viktoria
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Peter!

Ja, eftersom det råder avtalsfrihet kan butiken neka till att ta emot en femhundralapp.

/Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hur gör man om man inte har kort eller swihs

Patrick

Svar:

Viktoria
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Patrick,

Tack för din fråga!

För att kunna handla i en butik måste du använda det betalsätt som butiken erbjuder. Kan eller vill du inte det kan du handla hos ett annat företag som tar emot kontanter.

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej, har företag någon skyldighet att skylta att dom inte tar emot kontant betalning?

Meia

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Meia,

Tack för att du kontaktar oss!

Nej, informationen om att de inte tar emot kontanter kan ges skriftligt eller muntligt.

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor