Frågor och svar | Kategori: Övriga områden

Beauty Boutique godkänner inte retur

Fråga från konsument:

Jag köpte en vara (byxor) av ovan nämnda företag. Dagen då byxorna anlände märkte jag direkt att varan inte motsvarade kvalitet, passform och material. Enligt deras hemsida var jag tvungen att ta kontakt med deras kundtjänst för att kunna få returnera varan. När jag kontaktade dem svarade dem med att det inte var möjligt att returnera varan då det var ett reapris i en begränsad upplaga. Dem erbjöd mig 10%, sen 30% och nu 50% i återbetalning men jag får fortfarande inte skicka tillbaka varan samt få pengarna tillbaka. Det jag löser mig till anser jag ha rätt att returnera varan då varan inte är specialanpassad för mig (uppsydd, ändrad osv). Jag har beställt en vara där jag valde färg och storlek enligt deras utbud. Har jag laglig rätt till att returnera varan samt få pengarna tillbaka?

Andreas

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Andreas,

Tack för din fråga!

Ja, du har rätt att returnera din vara. Att det är rea eller en begränsad upplaga påverkar inte din rätt att reklamera en produkt som inte stämmer med vad ni kommit överens om. Du behöver inte acceptera avdrag på exempelvis 50%.

Läs mer om dina rättigheter vid köp av kläder på vår webbplats

Har du handlat på faktura?
Vid kreditköp har kreditgivaren ett solidariskt ansvar tillsammans med säljföretaget för fel och brister i det du har köpt. Det innebär att om företaget exempelvis inte levererar enligt överenskommelse kan du i stället vända dig till kreditgivaren med dina krav.

Rättigheten att göra invändningar mot banken står i konsumentkreditlagen (§ 29 konsumentkreditlagen). Att du har en så kallad invändningsrätt innebär att du har samma rätt att hålla inne en betalning eller rikta anspråk på återbetalning eller skadestånd mot kreditgivaren som du har mot säljaren.

Om företaget nekar kan du istället ställa krav på kreditgivaren. Skriv till dem att du vill använda din invändningsrätt då du inte fått din vara.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor