Frågor och svar | Kategori: Fordon

Finns det krav på hur länge ett företag måste tillhandahålla reservdelar?

Fråga från konsument:

Finns det krav/rekommendationer att en bilfirma skall kunna tillhandahålla reservdelar under en viss tid ?

Leif

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Leif,

Tack för din fråga!

Ett företag har ingen skyldig att tillhandahålla reservdelar i ett visst antal år. Företaget har endast en skyldighet att hålla det avtal som ni har kommit överens om och följa de konsumentlagar som finns när det gäller ursprungliga fel i 3 år.

Varken konsumentköplagen eller annan konsumentskyddande lagstiftning ställer krav på att företaget tillhandahåller reservdelar utan det krävs att ni avtalar om detta för att du ska kunna ställa sådana krav.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Har en Volvo c70 bilia säger att det inte fins reservdelar till capen hur skall jag gå till väga

Kari

Svar:

Viktoria
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Kari!

Jag kan tyvärr inte lämna något annat svar än det min kollega svarat ovan. Finns det inga reservdelar att tillgå kan du kanske undersöka om det skulle gå att få tag på begagnade, men restaurerade delar till din bil.

Från 1 mars 2021 trädde ett antal EU-förordningar ikraft som ställer krav för vissa produkttyper, däribland diskmaskiner, kyl- och frysskåp och tvättmaskiner. Det krävs nu av tillverkare, importörer eller representanter för aktuella produkter att under minst sju år efter det att den sista enheten av modellen har släppts ut på marknaden ge professionella reparatörer tillgång till vissa utpekade reservdelar.

Det påverkar tyvärr inte din situation.

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej Viktoria,
Ser ovan att det 1 mars 2021 kom ett antal EU-förordningar som talar om sju års reservdels hållning.......
Vilka förordningar är det som avses?
Vet du om dessa gäller både Privatpersoner och Kommersiella aktörer?

Hälsningar,
Hans

Hans

Svar:

Viktoria
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Hans,

Tack för din fråga!

Dessa krav fastställs i produktspecifika förordningar som handlar om ekodesign och energimärkning. Kraven gäller kommersiella aktörer.

Läs mer hos Energimyndigheten.


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej
Mina föräldrar köpte en gräsklippare (Meec) som nu 2år senare gått sönder och Jula har inte reservdelarna. I det här fallet en remskiva i plast. Hur kan varor säljas som ej kan repareras?

Axel

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Axel,

Tack för din fråga!

Som vi skrivit tidigare i tråden har företaget ingen skyldig att tillhandahålla reservdelar under ett visst antal år. Företaget har däremot en skyldighet att hålla det avtal som ni har kommit överens om och följa de konsumentlagar som finns när det gäller ursprungliga fel under 3 år.

Eftersom det endast gått 2 år sedan dina föräldrar köpte gräsklipparen kan de reklamera gräsklipparen till Jula så länge felet är ursprungligt. Att felet är ursprungligt innebär att felet fanns i gräsklipparen redan vid köpet även om det visar sig senare. Det är dina föräldrar som måste kunna bevisa att felet är ursprungligt när det gått mer än 2 år sedan köpet.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor