Frågor och svar | Kategori: Övriga områden

Bluffaktura gällande bilvärdering från Cardata

Fråga från konsument:

Hej!
Fick en faktura för en Bilvärdering av Cardata.se på 185 euro.
Har inte varit på deras sida och fanns inte med i min historik heller.
Skulle aldrig betala 185 euro för en Bilvärdering heller.
Dem har dock mitt personnummer och ipadress, vet inte hur men.
Dem har skickat de via företaget informatica som har kontor i Lettland och man ska betala till en bank i bryssel.

Har mailat dem både på svenska och engelska att jag bestrider fakturan.
Ska man bara vänta nu eller?

Mvh
Rikard

Rikard

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Rikard!

Precis som du gjort kan du bestrida fakturan för bilvärderingen. Du vet ju att du inte varit inne på webbplatsen Cardata.se. Om du inte gjort någon bilvärdering kan du inte heller ha godkänt avtalsvillkoren. Det är bra att du bestridit fakturan skriftligt via mejl. Då har du själv en kopia som bevis.

Eftersom du bestridit fakturan skriftligt till Cardata har du gjort vad du kunnat. Din bestridan är giltig även om företaget inte svarar dig.

Om du får krav från ett inkassobolag eller Kronofogden
Om Cardata skulle skicka vidare kravet på att du ska betala till ett inkassobolag måste du bestrida kravet även dit. Det gäller också om kravet skickas via Kronofogden. Om du bestrider kravet skriftligt i alla led riskerar du inte att få någon betalningsanmärkning.

Om att bestrida en faktura​​​

Om Cardata går till domstol
Cardata kan välja att driva ärendet i domstol. Men det är upp till dem att bevisa att det faktiskt finns ett avtal mellan er. Får du en stämningsansökan är det viktigt att svara på den och att eventuellt dyka upp till förhandling.

Vissa företag skriver att de vid en tvist kommer att pröva ärendet i Europadomstolen. I så fall kan du begära att få ärendet prövat i svensk domstol istället då Cardata riktar sig mot svenska konsumenter.

Anmäl till polisen
Om du anser att företaget begår ett brott kan du anmäla till polisen. Om du vill göra en polisanmälan kan du ringa 114 14 eller besöka en polisstation. En del brott går även att anmäla via deras webbplats.

Anmäla till Polisen

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag har råkat ut för samma sak, men jag var där och gjorde en värdering. Tjänsten är väldigt vilseledande eftersom man bakat in priset i att man godkänner avtalet. Det står i en liten ruta man bockar i under sitt registreringsnummer: "Jag godkänner avtalsvillkor för tjänsten och att den påbörjas direkt utan ångerrätt, pris 185.00 EUR. I enlighet med distansavtalslag (2005:59) och (EU) 2016/679 GDPR"

Peter

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Peter,

Om en tjänst ska kosta pengar ska det framgå tydligt. Det står i prisinformationslagen. Om det framgått tydligt eller inte avgörs från fall till fall. Tyvärr kan vi inte göra någon bedömning i enskilda fall.

Bestrida en faktura

Anser du att det inte framgått tydligt kan du att bestrida fakturan. Då skriver du ett mejl till företaget och meddelar att du bestrider fakturan och varför.

Om att bestrida en faktura​​​

Ångerrätt
Du kan fortfarande ha ångerrätt. Företaget måste ha gett dig fullständig information om din ångerrätt. Annars förlängs den upp till ett år. Företaget ska informera dig om:

  • Att du har ångerrätt och villkoren för den
  • Den tid du har på dig att ångra köpet
  • Hur du ångrar köpet
  • Var det finns en blankett du kan använda för att ångra köpet
Läs mer om ångerrätten

Skriv till företaget och meddela att du vill ånga dig.

Anser du att du har rätt att ångra dig kan du bestrida fakturan enligt länk ovan.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej Peter och Rikard,
Jag är utsatt för samma bluff från samma företag. Hittade ni någon mailadress att skicka ert bestridande till?
Jag hittar ingen förutom ett formulär på deras egen sajt vilket man kan utgå från inte räcker som bevis på att de tagit emot bestridandet.
Mvh
Helena

Helena

Fråga från en konsument

Hej Peter!
Betala du summan då?

Rikard

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Helena,

Jag vill tipsa dig om att ta en skärmdump/bild på kontaktformuläret innan du skickar iväg det till företaget när du bestrider deras faktura.

Då har du ett bevis på att du har bestridit fakturan även om företaget inte svarar dig.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej Helena!
Gå in på Facebooksidan bilvärderingsbedrägeri svarta listan,
Där får du svar av folk som varit med om samma sak

Rikard

Fråga från en konsument

Hej Rickard och Helena, nej jag har inte betalat än. Gör man det så ser man väl aldrig röken av de pengarna. Samtidigt kan ju svindlarna dra detta i långbänk antar jag och då är det inte alltid värt allt besvär och oro för inkasso/kronofogdsanmärkningar att få igen pengarna… hur gjorde du Rickard?

Peter

Fråga från en konsument

Hej
Jag har råkat ut för samma sak och får nu räkningar från informatica med bankkonto i Belgien och kontor i Riga. Jag är inte medveten om att jag har godkänt någon kostnad på 185 euro och bestred via kontakt formuläret men har inte fått något svar av dem och ej något email. De ger ej info till något telefonnummer eller emailadress. Vad ska man göra? Har tagit skärmdumpar på det insända kontakt formuläret.

Anneli

Fråga från en konsument

Hej

Försökte hitta denna på Facebook men hittar den inte, vad ska man söka på?
Hälsningar Anneli

Anneli

Fråga från en konsument

Hej,
Jag har gjort samma sak som Peter och värderat min bil och känner mig också vilseledd av denna tjänst. Jag vill bestrida fakturan men är sosäker på om det är det jag ska göra eller hävda ångerrätt, kan göra göra båda delarna på samma gång?
Mvh/ Michael

Michael

Fråga från en konsument

Hej igen, efter ovan rekommendationer från konsumentverket så har jag beslutat att inte heller betala utan bestrider. Vilken mailadress använde du Rikard? Jag har testat med info@ och skärmdump på deras formulär på sajten. (Fick mail i retur på contact@ ) Vet inte om detta räcker, hur resonerar ni?
Hittade inte gruppen på FB, du får gärna länka om möjligt elr dubbelkolla gruppnamnet. Stort tack på förhand. Mvh /H

Helena

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Anneli och Michael!

Anneli det låter som att du då har gjort vad du kan i dagsläget.

Michael du kan göra båda delarna på samma gång och du får då argumentera för varför du anser att fakturan är felaktig samt varför du skulle ha ångerrätt.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

HEJ,
Råkade precisera samma sak. Klickade i boxen o tryckte på "värdera bilen". Såg efteråt det finstilta bredvid boxen. Så oerhört korkat, men ibland går det lite för fort.. En fråga: Får de verkligen göra så? Kan de hävda att man avtalat bort distansavtalslagen på det viset? Ett enkelt klick på en mobilskärm och sedan är man skyldig att betala 185 EUR. Det känns som en lucka i lagen..

Patrik

Fråga från en konsument

Hejsan, vi har också blivit utsatta för dessa bedragare men aldrig använt tjänsten. Exakt samma sak, omöjliga att få tag i och inga adresser att skicka en invändning emot. Vi tänkte polisanmäla saken.

Peeter

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Patrik!

Ja det är möjligt för företag som tillhandahåller tjänster att avtala om att man som konsument frånsäger sig sin ångerrätt för att tjänsten ska kunna påbörjas direkt. Konsumenten ska då uttryckligen ha godkänt att den frånsäger sig sin ångerrätt.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej,

Till er som skrivit i länken, kolla Facebooksidan som rekommenderas ovan, det är tydligen en man från Småland som sitter och lurar folk. Det var på nyheterna förra sommaren men då hette hans företag något annat.

Anneli

Fråga från en konsument

Hej Anneli, hittade inte FB sidan. Har du möjlighet att länka? Tack på förhand! Med vänlig hälsning,

Helena

Fråga från en konsument

Jag gjorde samma dumma och snabba klick som Patrik den 26/1. Deras räkning kom på posten igår 30/1. Daterad 26/1. Det betyder ju att de knappt hunnit göra en noggrann värdering i olika register etc. och prisvärderingen de ger är tagen "i det blå". Minst 30000 kr över rimligt värde!
Jag har anmält till Konsumentverket och också skrivit till Cardata på deras hemsida att jag ångrar mig - men frågan är om det gäller...
Hur som helst uppfattar jag detta som klart bedrägligt - kan man bestrida betalningen pga. bedrägligt beteende?
Om jag bestrider och de fullföljer med kronofogde, rättegång etc. Kan jag då bli mer skyldig för rättegångskostnader etc?

S-O

Fråga från en konsument

Hej!
Har också blivit vilseledd av Cardata.
Texten är pytteliten och det framkommer ytterst otydligt att det kostar så pass mycket som det gör och dessutom i euro! Uppenbart att det är för att vilseleda ev kunder.
Jag fyllde i mitt reg.nummer och avbröt när jag såg 185, men kopplade aldrig då att det var euro! Tyckte det var dyrt med 185:-
Jag brukar kolla så allt är rätt och ok innan jag köper något på nätet.

Jag har fyllt i kontaktformuläret och bestridit fakturan samt filmat skärmen då jag skickade iväg formuläret.
Ska man göra en polisanmälan också?
Mvh Christina

Christina

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej S-O och Christina!

S-O man kan välja att bestrida en faktura om man anser att den är felaktig. Du skriver ju bland annat att du anser att tjänsten inte är korrekt utförd och det kan du då använda som argument för din bestridan. Mejl funkar bra, det handlar om att du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner betalningen.

Det är viktigt att fortsätta att skriftligen bestrida om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att undvika en betalningsanmärkning. Företaget har möjlighet att driva ärendet rättsligt om de anser att kravet är riktigt. Får de rätt i tingsrätten så riskerar du att få betala mer än summan på själva fakturan som till exempel dröjsmålsränta och andra avgifter. Men det är även förenat med en kostnad för företaget att ta ärenden till domstol och det finns ingen information om ifall det här företaget är benägna att göra det eller inte.

Om att bestrida en faktura​​​

Christina om du anser att du är utsatt för ett brott ska du vända dig till Polisen och anmäla detta.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej, problemet som så många har är att den här bedrägeriverksamheten inte är kontaktbar. De har ingen mailadress och postadressen är i Riga där om man provar kontakta verksamheten per traditionell post inte får n0ågot svar. Det enda man kan göra är att skriva i deras portal, kontrollerad av dem på deras hemsida, där ignoreras detta. Med andra ord, det är designat så att du inte ska kunna komma med invändningar. Igen, en bedrägeriverksamhet.

Peeter

Fråga från en konsument

Hej
Den heter: bilvärdering- svarta listan

Anneli

Fråga från en konsument

Hej,
Jag har råkat ut för samma sak. Har bestridit fakturan via deras formulär och tagit skärmdumpar. Efter trevligt samtal med vägledare på Konsumentverket, samt med denna samlade information tänker jag fortsätta ha is i magen.

Tydligen ingen idé att polisanmäla då det han/den/det gör inte är olagligt.

Såhär kan man läsa i Facebookgruppen som heter: BILVÄRDERING - SVARTA LISTAN
Kort info:
- Företaget Capitalink SIA finns i Riga, Lettland. Det är ingen idé att skicka brev till Bryssel.
- Hittills har inget ärende gått vidare till Kronofogden eller domstol.
- Capitalink använder sig av flera webbplatser.
- Läs gärna igenom inlägg i gruppen, där finns svar på det mesta.
Betala inte!
Anmäl gärna till Konsumentverket.
Lycka till!

Och lycka till önskar jag alla er andra här.

Ulrika

Fråga från en konsument

Hej,
Även jag blev vilseledd/lurad av Cardata häromdagen. Jag kommer bestrida (ta screenshot/filma) och inte betala. Det som gör mig allra mest förgrymmad är att en och samma person över tid kan få lov att fortsätta med nya bluff-företag och fortsätta med uppenbar vilseledande verksamhet. Jag trodde inte Konsumentköplagen och andra lagar/regelverk var så svaga ?
Ola

Ola

Fråga från en konsument

Hej Jag har också råkat ut för samma, jag skulle vilja veta exakt vad man ska göra så jag skulle uppskatta om någon kunde kontakta mig, någon som redan har fixat och trixat kring att bestrida fakturan. Känner mig så lurad. Man gör inte så här så osmakligt beteende enligt mig. Den som vill hjälpa mig maila gärna på jennie.nivard@gmail.com eller ring 072-5719202.

Jennie

Fråga från en konsument

Hej Har råkat ut för samma sak som Er andra. Har agerat till konsumentverket och skickat bestrida via deras hemsida där jag sparat texten. Min undran är om det är någon som har upplevt ytterligare agerande från Cardata? Betalningspåminnelse, Hot om inkasso? Rättegångskostnader etc.

Jan-Erik

Fråga från en konsument

Hej
Jag har också fått en faktura på 185 Euro. Jag har bestridit den i deras kontakt formulär, och tagit en skärmdump.Men någon mejladress finns inte , vad jag kan se. Jag tänker inte betala oavsett vad dom svarar.
Mvh Hans

Hans

Fråga från en konsument

Hej! Tolkade rådgivaren som att man har ångerrätt tills brevet nått ens hem även om man klickade i rutan om ingen ångerrätt o att tjänsten påbörjas direkt? För isåfall hsr inte de gett fullständig info angående den ångerättsperioden. Står inte i avtalet nånstans nu när jag gick in i efterhand o titta på de. Eller tolka jag de fel?

Jacob

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Jacob,

Du kan fortfarande ha ångerrätt. Företaget måste ha gett dig fullständig information om din ångerrätt. Annars förlängs den upp till ett år. Företaget ska informera dig om:

  • Att du har ångerrätt och villkoren för den
  • Den tid du har på dig att ångra köpet
  • Hur du ångrar köpet
  • Var det finns en blankett du kan använda för att ångra köpet
Läs mer om ångerrätten

Om du anser att du har ångerrätt behöver du skriva till företaget och meddela att du vill ånga dig.

Anser du att du har rätt att ångra dig kan du bestrida fakturan enligt tidigare information i inlägget.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej Hans
Jag ser att du har skrivit om att du har bestridit fakturan på vilka grunder?
Jag vill också göra det men är osäkert hur jag ska göra. Finns det möjlighet att delge denna info?

Jennie

Fråga från en konsument

Jag gick in på deras hemsida idag för att bestrida fakturan och de har nu ändrat sin sida genom att ringat in sin text med röd ram runt för informationen kring Jag godkänner avtalsvillkor för tjänsten och att den påbörjas direkt utan ångerrätt, pris 185.00 EUR. I enlighet med distansavtalslag (2005:59) och (EU) 2016/679 GDPR.

Knappen Värdera bilen har nu uppdaterats till Värdera bilen (steg 1 av 2)

Någon som har makt att sätta stopp för detta måste hjälpa till med detta. Jag hoppas verkligen att konsumentverket kan göra något för att ingen mer ska bli drabbad. Är det någon som har avtalen utskriva eller screen shotade eller/och har en bild på hur hemsidan såg ut innan uppdateringen idag?

Jennie

Fråga från en konsument

Jag är också tacksam om ngn här kunde visa hur ni bestred fakturan- hur ni gjorde? Känns hopplöst eftersom det inte finns ngn kontaktadress.

Kaj

Fråga från en konsument

Jennie, jag bestrider fakturan pga att jag inte beställt någon värdering. Jag ägde inte bilen, och hade heller ingen tanke på att köpa. Du kan gå in på fb, sök på bilvärdering-svarta listan. Där kan du både se och få råd, det är voltsamt många som är drabbade.
Mvh Hans

Hans

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej!

Eftersom det är många av er som undrar hur man gör när man bestrider en faktura skriver jag här en lista ni kan följa:

Gör så här:

  1. Skicka ett mejl eller använd kontaktformulär för att kontakta företaget. Tänk på att ta en bild på kontaktformuläret innan du skickar iväg ditt meddelande.
  2. Förklara att du inte tänker betala och varför du anser att fakturan är felaktig. Din bestridan gäller även om företaget inte svarar dig.
  3. Fortsätt att skriftligen bestrida om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att undvika en betalningsanmärkning.

    Mer om att bestrida en faktura

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag vill bara uppdatera mitt inlägg sedan innan den 3 feb. Jag kunde backa i browsern och kunde då fånga en bild hur sidan såg ut innan de uppdaterade den. Jag har gjort ytterligare en komplettering till KO och laddat upp bilder på deras hemsida, hur den ändras från dag till dag. De anpassar sidan och avtalen efter hand verka det som till sin egen fördel. Så obehagligt!

Jennie

Fråga från en konsument

Har också blivit drabbad av detta som jag trodde var en gratis värdering som många seriösa är idag. Fick en smärre chock när fick hem ett brev med faktura. Tänkte först betala och gick till banken som hjälpte mig att titta på Iban betalning till den aktuella banken i Belgien. Det visade sig att det inte gick att göra en Banköverföring då det aktuella kontot på fakturan nu var avslutat. Jag tänker bestrida hela affären då det är orimligt att lägga in en betalning på 185Eur i denna lilla text. Är det kunden skyldighet att gå vidare om man nu skulle betala, då det inte längre finns något konto att betala in till. Hoppas verkligen att någon stoppar detta förfarande. Tänker bestrida denna faktura.

Kent

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Anmäl till Konsumentverket 
Om du upplever att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen,

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor