Frågor och svar | Kategori: Övriga områden

Har Konsumentverket ringt mig?

Fråga från konsument:

Hej.
Nyss ringde en person mig som sa att han jobbade på Konsumentverket. Killen sa att Konsumentverket skulle hjälpa mig. Jag skulle få tillbaka de pengar jag blivit av med vid ett bedrägeri för några månader sedan.
När han sa att jag skulle logga in på mitt bank-id blev jag misstänksam och la på.
Nu undrar jag om det var ni som ringde?

Hälsningar

Ola

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Ola,

Nej det var inte vi som ringde dig.

Det är bra att du var försiktig. En grundregel är att aldrig lämna ut personuppgifter över telefonen.

Det har dessvärre blivit ett återkommande problem att bedragare ringer till konsumenter och utger sig för att vara från Konsumentverket. Konsumentverket ringer aldrig upp dig och ber om en identifiering via bank-ID. Vi betalar heller inte ut någon ersättning till konsumenter.

Om du skulle få fler sådana här samtal är det bra om du antecknar bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger.

Du bör även kontakta polisen snarast för att göra en anmälan kring det som hänt.

Kontaktuppgifter till Polisen finner du på deras webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor