Frågor och svar | Kategori: Pris och betalningar

Får man ta betalt för kvitto vid köp i app?

Fråga från konsument:

Hejsan!
Betalde senaste parkeringen via en app och fick alltså inget kvitto. Det gick dock att klicka i appen och få ett kvitto som PDF via e-post. Men det skulle kosta tre kronor! Får man verkligen ta betalt för ett kvitto som det inte finns möjlighet att få på annat vis? Företaget var EasyPark.

Bästa hälsningar

Nils

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Nils,

Ja, det är okej för ett företag att ta betalt för ett kvitto om det gäller ett köp i en app. Anledningen till detta är för att du inte har rätt enligt lag att få ett kvitto om du köper något på distans, som till exempel genom en app. Du har däremot alltid rätt att få en orderbekräftelse på köpet, men inte ett kvitto. I bekräftelsen ska det framgå vad du köpt och till vilket pris.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej,

vad gäller för köp via en app där man inte har fått en orderbekräftelse eller kvitto? Det gäller en app för betalning av elbilsladdning. Möjligtvis var det så att det kom en tillfällig redovisning i samband med själva köpet, men det finns inte som historik någonstans att ladda hem eller se igen genom appen. Har försökt att kontakta appens/företagets kundtjänst men får inget svar öht.

M

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej M,

Du har alltid rätt att få en orderbekräftelse på köpet i ett app, men inte ett kvitto. I bekräftelsen ska det framgå vad du köpt och till vilket pris.

Om du inte fått det kan du därför kontakta företaget och efterfråga en orderbekräftelse.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

När jag ska parkera och det bara finns app-betalning, så finns ingen information om vad det kostar.
Tittar jag i ett skyltfönster så måste företaget prismärka all varor som syns.
Varför slipper parkeringsföretagen visa vad det kostar?
Jag kan se priset när jag startar appen, men inte innan.
Det är som att gå i en affär utan priser och sen när man går till kassan, då får man veta vad det kostar.

Jan

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Jan!

Det är först när man kommer till kassan som man ingår i ett avtal och det är då det behöver finnas tydlig prisinformation.

Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen, till exempel genom att ha otydlig prisinformation, kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor